Svenska som andraspråk VII – litteracitet och utveckling
7,5 hp
Kurskod: SV2271
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2011-12-29. Giltig från och med 2012-01-23. Ersätts av: SV2272 - Svenska som andraspråk VII - litteracitet och utveckling.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Svenska (SVA)
Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
Huvudområde: Svenska med didaktisk inriktning
VFU-andel: -
Engelsk titel: Swedish as a Second Language VII
Diarienummer: U2012-242-66
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs på distans.
Fördjupningsnivå
G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Syfte
Kursen syftar till att ge ökad kunskap om läs- och skrivutveckling för elever som har svenska som ett andraspråk och kunskap om läromedel som används i undervisningen.
Innehåll
Kursen behandlar läs- och skrivutveckling för elever som har svenska som ett andra språk. Kursen tar upp alfabetisering och olika skriftsystem. Kursen behandlar begreppet litteracitet utifrån olika aspekter och läs- och skrivsvårigheter för elever som har svenska som ett andra språk. I kursen ingår även att granska och bedöma olika typer av läromedel, såväl tryckta böcker som datoriserat material. Avsnittet läromedelsanalys omfattar principer för urval och ordnande av innehåll i läromedel samt relationen mellan läromedelsuppläggning och teorier om språkinlärning.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för begreppet litteracitet och dess olika innebörder (1)
- kunna visa kunskap om alfabetisering (2)
- kunna beskriva hur läs- och skrivsvårigheter kan yttra sig hos elever som har svenska som ett andra språk (3)
- kunna redogöra för olika faktorer som påverkar utformningen av läromedel och
förstå hur dessa i sin tur kan påverka inlärares språkutveckling (4).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna planera läs- och skrivutvecklande undervisning för elever som har svenska som ett andra språk (5)
- kunna analysera läromedel som används i undervisningen för elever med svenska som andraspråk utifrån teorier om språkutveckling samt bedöma om innehållet är anpassat utifrån syftet med undervisningen (6).
Genomförande
Kursen har 2-4 kurstillfällen förlagda till Högskolan Kristianstad. Mellan träffarna arbetar de studerande enskilt och/eller i grupp med kurslitteraturen och kursuppgifterna enligt anvisningar. Uppgifterna kan redovisas såväl muntligt vid kursträffarna som skriftligt bland annat via kursplattformen.
Examination – prov och former
Delprov 1 (1,5 hp) Reflektion kring litteracitet, läs- och skrivsvårigheter, skriftlig inlämningsuppgift. Förväntade läranderesultat 1-3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (1,5 hp) Läromedelsanalys, skriftlig inlämningsuppgift. Förväntade läranderesultat 4 och 6 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 3 (4,5 hp) Skriftlig examinationsuppgift. Förväntade läranderesultat 5 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på delprov 3.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2011-12-29. Giltig från och med 2012-01-23. Ersätts av: SV2272 - Svenska som andraspråk VII - litteracitet och utveckling.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
(2005), Alfaportföljen. http://www.sfi.su.se
-
Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2005), Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur (461 s).
-
Gibbons, Pauline (2009), Stärk språket, stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 2 upplagan. Stockholm: Hallgren & Fallgren (208 s). Läsanvisningar Sidorna 111-140.
-
Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) (2004), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (768 s). Läsanvisningar Franker, Qarin. “Att utveckla litteracitet i vuxen ålder – alfabetisering i en tvåspråkig kontext“..
-
Myndigheten för skolutveckling (2004), Att läsa och skriva: En kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet. (131 s). Läsanvisningar Sidorna 8-70, 99-120. http://www.multimedia.skolverket.se/data/object/5318/531824.pdf
-
Nationellt centrum för Sfi- och svenska som andraspråk (NC) och Institutet för svenska som andraspråk (ISA) (2007), Alfabetiseringsutbildning i Norden. Slutrapport från KAN-projektet: Kartläggning av alfabetisering i Norden. (109 s). http://www.sfi.su.se/pdf/kanprojektet.pdf
-
Nauclér, Kerstin (2001), Symposium 2000: Ett andraspråksperspektiv på lärande. Stockholm: Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk (200 s). Läsanvisningar Liberg, Caroline: “Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv“ (21 sidor). Alleklev, Birgitta & Lindvall, Lisbeth. ”Läs- och skrivprojektet Listiga räven “ (15 sidor). Myrberg, Mats. ”Invandrares förmåga att läsa och skriva på svenska“ (17 sidor).. http://www.sfi.su.se/publikationer.html
-
Rydén, I (2007), Litteracitet och sociala nätverk ur ett andraspråksperspektiv. Göteborg: Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (98 s).
-
Wedin, Åsa (2010), Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare. Lund: Studentlitteratur (109 s).
Aktuella artiklar i ämnet omfattande högst 100 sidor kan tillkomma.