Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Svenska som andraspråk VII – litteracitet och utveckling
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Svenska som andraspråk VII – litteracitet och utveckling
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Svenska som andraspråk VII – litteracitet och...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Svenska som andraspråk...
  3. Kursplan

Svenska som andraspråk VII – litteracitet och utveckling
7,5 hp

Kurskod: SV2271

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2011-12-29. Giltig från och med 2012-01-23. Ersätts av: SV2272 - Svenska som andraspråk VII - litteracitet och utveckling.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Svenska (SVA)

Utbildningsområde: Humanistiska området 100%

Huvudområde: Svenska med didaktisk inriktning

VFU-andel: -

Engelsk titel: Swedish as a Second Language VII

Diarienummer: U2012-242-66

Allmänna uppgifter

Kursen ges som fristående kurs på distans.

Fördjupningsnivå

G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Grundläggande behörighet.

Syfte

Kursen syftar till att ge ökad kunskap om läs- och skrivutveckling för elever som har svenska som ett andraspråk och kunskap om läromedel som används i undervisningen.

Innehåll

Kursen behandlar läs- och skrivutveckling för elever som har svenska som ett andra språk. Kursen tar upp alfabetisering och olika skriftsystem. Kursen behandlar begreppet litteracitet utifrån olika aspekter och läs- och skrivsvårigheter för elever som har svenska som ett andra språk. I kursen ingår även att granska och bedöma olika typer av läromedel, såväl tryckta böcker som datoriserat material. Avsnittet läromedelsanalys omfattar principer för urval och ordnande av innehåll i läromedel samt relationen mellan läromedelsuppläggning och teorier om språkinlärning.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna redogöra för begreppet litteracitet och dess olika innebörder (1)
  • kunna visa kunskap om alfabetisering (2)
  • kunna beskriva hur läs- och skrivsvårigheter kan yttra sig hos elever som har svenska som ett andra språk (3)
  • kunna redogöra för olika faktorer som påverkar utformningen av läromedel och
    förstå hur dessa i sin tur kan påverka inlärares språkutveckling (4).

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna planera läs- och skrivutvecklande undervisning för elever som har svenska som ett andra språk (5)
  • kunna analysera läromedel som används i undervisningen för elever med svenska som andraspråk utifrån teorier om språkutveckling samt bedöma om innehållet är anpassat utifrån syftet med undervisningen (6).

Genomförande

Kursen har 2-4 kurstillfällen förlagda till Högskolan Kristianstad. Mellan träffarna arbetar de studerande enskilt och/eller i grupp med kurslitteraturen och kursuppgifterna enligt anvisningar. Uppgifterna kan redovisas såväl muntligt vid kursträffarna som skriftligt bland annat via kursplattformen.

Examination – prov och former

Delprov 1 (1,5 hp) Reflektion kring litteracitet, läs- och skrivsvårigheter, skriftlig inlämningsuppgift. Förväntade läranderesultat 1-3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (1,5 hp) Läromedelsanalys, skriftlig inlämningsuppgift. Förväntade läranderesultat 4 och 6 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 3 (4,5 hp) Skriftlig examinationsuppgift. Förväntade läranderesultat 5 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

För betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på delprov 3.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2011-12-29. Giltig från och med 2012-01-23. Ersätts av: SV2272 - Svenska som andraspråk VII - litteracitet och utveckling.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • (2005), Alfaportföljen. http://www.sfi.su.se

  • Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2005), Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur (461 s).

  • Gibbons, Pauline (2009), Stärk språket, stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 2 upplagan. Stockholm: Hallgren & Fallgren (208 s). Läsanvisningar Sidorna 111-140.

  • Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) (2004), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (768 s). Läsanvisningar Franker, Qarin. “Att utveckla litteracitet i vuxen ålder – alfabetisering i en tvåspråkig kontext“..

  • Myndigheten för skolutveckling (2004), Att läsa och skriva: En kunskapsöversikt baserad på forskning och dokumenterad erfarenhet. (131 s). Läsanvisningar Sidorna 8-70, 99-120. http://www.multimedia.skolverket.se/data/object/5318/531824.pdf

  • Nationellt centrum för Sfi- och svenska som andraspråk (NC) och Institutet för svenska som andraspråk (ISA) (2007), Alfabetiseringsutbildning i Norden. Slutrapport från KAN-projektet: Kartläggning av alfabetisering i Norden. (109 s). http://www.sfi.su.se/pdf/kanprojektet.pdf

  • Nauclér, Kerstin (2001), Symposium 2000: Ett andraspråksperspektiv på lärande. Stockholm: Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk (200 s). Läsanvisningar Liberg, Caroline: “Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv“ (21 sidor). Alleklev, Birgitta & Lindvall, Lisbeth. ”Läs- och skrivprojektet Listiga räven “ (15 sidor). Myrberg, Mats. ”Invandrares förmåga att läsa och skriva på svenska“ (17 sidor).. http://www.sfi.su.se/publikationer.html

  • Rydén, I (2007), Litteracitet och sociala nätverk ur ett andraspråksperspektiv. Göteborg: Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (98 s).

  • Wedin, Åsa (2010), Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare. Lund: Studentlitteratur (109 s).

Aktuella artiklar i ämnet omfattande högst 100 sidor kan tillkomma.

Kortadress: www.hkr.se/ksv2271

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025